Om "PaulThomas"

Jag är en händig man. Gillar att renovera hus. Efter en 25-årig grafikerbana blev jag plötsligt trappsnickare. Därefter jobbade jag som diamantslipare, metallarbetare, informatör, vaktmästare och kvalitetskontrollant. Men egentligen är jag ju tecknare sen barnsben. På tal om barnsben, har barnbarn som är nåt alldeles extra! Har haft (och renoverat) gårdar och fritidshus i Småland, Gästrikland och nu Hälsingland. När arbetsmarknaden inte längre efterfrågade mina tjänster dunsade DEN STORA FRIHETEN över mig. När jag i mitt anletes svett bygger hus, väggar och golv, arbetar jag med äldre beprövad teknik för att skapa sparsmakad trevnad.

Träningsträngtan

Skrevs 2018-03-08, 13:14 av PaulThomas

Tisdagar och torsdagar tränas det. Vi mer eller mindre hurtiga hjärtpatienter samlas i sjukhusets fysioterapi. Flera av oss träffas i god tid och får därmed möjligheter till pratstund före de gymnastiska strapatserna. Det uppskattar jag verkligen då jag är ganska ny i dessa trakter och gärna breddar mina sociala kontakter.

I gympasalen går vi runt, runt tills vi anses uppvärmda. Axlarna ska då lyftas upp mot öronen vilket vi prövar på. Vi går också med armen uppsträckt mot taket. Så byter vi till den andra armen. Vi crawlar framåt, sedan bakåt medan vi går. Vi går på tå en bit. Sedan går vi med höga knälyft. Därefter slår vi högra armbågen i vänstra knät för varje steg samt motsvarande vänstra armbågen i högra knät. Händerna på axlarna, armbågarna ihop och isär är en annan variant. Skuldrorna ihop, armarna bakåt, tummarna utåt, bakåt. Ja, så här håller vi på hela tiden instruerade av vår superpigga ledare.

Några varv i lite högre tempo kör vi sedan i korridorerna. Där blir vi rejält uppvärmda och redo för nästa prövning. Cykelrummet erbjuder både motionscyklar och andra redskap. Där anstränger vi oss ett tag (cirka 10-15 minuter.)

Därefter vidtager gymnastiksalens olika stationer. Balans, benpress, situps, ryggböj, armdrag, stepbräda, och hantlar. Vi förflyttar oss runt i salen och tränar en stund vid varje station. Man anstränger sig så mycket man tycker sig orka. Inget tvång eller tävlan, Allt sker under noggrann översikt av sjuksköterska och sjukgymnast. Under själva slutfasen drar vi ut vadmuskler och lår. Sen vilar vi till skön musik.

Några brukar duscha efteråt, jag som sällan svettas byter om och far iväg hemöver. Träningen upplever jag stärkande och mjukgörande på min stelhet. Kroppen verkar villigt anamma dessa tänjningar som vi gör.

I slutfasen (efter c:a tre månader) utsätts jag för ett konditionstest där värdena jämförs med de erhållna värden som noterades innan träningen startade.

Ja så går det till för oss tio till femton skröpliga hjärtpatienter som erhåller förmånen av denna omsorg.

Kommentarer

  1. bebebebe

    Intressant genomgång av programmet. Hur lång tid totalt brukar Ni använda för de olika faserna.

    Själv går jag på gym tre gånger i veckan. Jag börjar med minuters rodd som brukar motsvara 1800 meter.Därefter 10 minuters gång på band mellan 5 till 6.5 m/s. Därefter är min ambition att cykla under ca 10 mimuter. Därefter kanske 20 lyft av platta, nedtyngd med 40-80 kg vikter, knöböjmaskin därefter och slutligen 10 minuter på balansplatta. Det kräva 45 till 60 mimuter. i bästa fall fall avslutat med press mot vägg för att glädja vadmusklerna. Jag körde ursprungligen detta för att gå ner i vikt, vilket dock inte fungerar alls. Men det håller min kondition oförändrad, vilket förhoppningsvis är bra. Men ”maskinarbetet” tycker jag är förfärligt trist.

  2. PaulThomasPaulThomas Inläggsförfattare

    Uppvärmningen är ungefär tio minuter. Cyklingen tar också tio minuter (på sluttampen kör vi tre snabba ruscher på tio sekunder vardera.) I gymnastiksalen blir det en minut på varje station med snabba byten.

  3. vetgirigvetgirig

    För mig går det åt mycket balansträning (musklerna finns där), för att kunna bära brickan med mat själv till bordet!
    Detta sagt som kommentar till PT-s inlägg om seviceboendet!

    PT: Glömde brickan. Sorry. Nu har jag förbättrat teckningen och ritat dit en bricka.

Kommentera

© 2013 Silvergenerationen