Om "PaulThomas"

Jag är en händig man. Gillar att renovera hus. Efter en 25-årig grafikerbana blev jag plötsligt trappsnickare. Därefter jobbade jag som diamantslipare, metallarbetare, informatör, vaktmästare och kvalitetskontrollant. Men egentligen är jag ju tecknare sen barnsben. På tal om barnsben, har barnbarn som är nåt alldeles extra! Har haft (och renoverat) gårdar och fritidshus i Småland, Gästrikland och nu Hälsingland. När arbetsmarknaden inte längre efterfrågade mina tjänster dunsade DEN STORA FRIHETEN över mig. När jag i mitt anletes svett bygger hus, väggar och golv, arbetar jag med äldre beprövad teknik för att skapa sparsmakad trevnad.

Gymnastik

Skrevs 2017-10-06, 10:21 av PaulThomas

Så har då vården och jag själv kommit överens om mitt gymnastikprogram. Vid tidigare hjärtinfarkter har jag avstått den efterföljande gymnastiken. Det ångrade jag förvisso efter den förra händelsen, 2013.

Nu inser jag hur värdefullt det säkert är med gympan. Dessutom en social gemenskap med likadrabbade gubbar i grannskapet. Gummor också förstås.

Onsdagen ägnades åt fysisk test av styrka och balans i Bollnäs. Under idelig provtagning var det cykling med allt trögare motstånd. Det orkade jag fint och fysioterapeuten avbröt trampandet då hon tyckte det räckte. Jag hade kunnat cykla mycket längre men hon ville väl skona cykeln. Sen fick jag pröva armstyrkan med 3-kilos hantel vilket också avlöpte väl. Benstyrka, vadmuskler och balans var riktigt kul att göra. Samt att sitta/stå så snabbt som möjligt i tio sekunder.

Alla provdata ska nu ligga till grund för mina gratis tre månaders gymnastik (2 ggr/vecka.) Sedan ska man jämföra med mina då (vid årsskiftet) värden av exakt samma slags övningar.

I går var jag på min första kontroll av pacemakern. Allt verkade OK och man sänkte ner slagantalet från 60 per minut till 55 per minut. Det gick även att se hur fysiskt aktiv jag varit under de åtta senaste veckorna. ”Den fjärde vid nio och femtiofyra-tiden var din puls ganska hög” kunde det låta.

Fysisk träning är viktig, vilket jag hävdat i alla tider. Nu sägs det dessutom allt oftare i vetenskapliga sammanhang. SÅ NU DRAR VI IGÅNG!

Kommentarer

  1. TatluserTatluser

    Heja, heja det blir säkert perfekt. För min del har jag haft tur hitintills inga hjärtproblem, min höstgympa blir nu när odlingsjorden ska vändas, varje lyft blir så där två till tre kilo och det ta ett antal timmar, några varje dag.

  2. bebebebe

    Ja. Gymnastik skall vara nyttigt nuförtiden. Själv leker jag med apparater två gånger i veckan och överlever, fast jag tycker det är ganska så tråkigt. En social bit hjälper dock till, men någon viktminskning infinner sig inte som extraplus, tyvärr. Förhoppningsvis gör dock motionen att man får lättare att bära alla sina kilon samtidigt som förmågan att bära hem tunga kassar från ICA samtidigt ökar.

  3. GerdGerd

    Också jag önskar lycka till med gymnastiken. Min gymnastik kommer i sinom tid. Jag ska först klara av en förestående operation.

  4. vetgirigvetgirig

    Jag tränar också i den mån jag kan och känner mig. Det brukar bli en till tre ggr i veckan. Min träningsapparat nr, ett är då en ”legg-press”, där jag sitter och trampar mot varierat motstånd, sen har jag ännu en favoritapparat. Där jag sittande pumpar ned en ”limpa” framför bröstet. Också motståndsvarierad. Böjer rygg naturligtvis!
    Visst är träning nödvändig, för att minimera krämpor, eller i alla fall se till att de inte blir värre.
    Kruxet är att det i längden blir ganska dyrt, även öm tjugosju kronor per gång verkar överkomligt.
    Träning är ju färskvara, därför blir det dyrt i längden. Behovsanpassa träningen för många äldre och låt träning vara gratis, då kan det bli besparingar inom övrig vård!

Kommentera

© 2013 Silvergenerationen