Om "PaulThomas"

Jag är en händig man. Gillar att renovera hus. Efter en 25-årig grafikerbana blev jag plötsligt trappsnickare. Därefter jobbade jag som metallarbetare, informatör, vaktmästare och kvalitetskontrollant. Men egentligen är jag ju tecknare sen barnsben. På tal om barnsben, har barnbarn som är nåt alldeles extra! Har haft (och renoverat) gårdar och fritidshus i Småland, Gästrikland och nu Hälsingland. När arbetsmarknaden inte längre efterfrågade mina tjänster dunsade DEN STORA FRIHETEN över mig. När jag i mitt anletes svett bygger hus arbetar jag med äldre beprövad teknik för att skapa sparsmakad trevnad.

Elbil

Skrevs 2020-09-30, 12:01 av PaulThomas

När hustrun nyligen fyllde år kom sonen upp och hälsade på. Vi visste att han for omkring i en elektrisk bil. Därför hade jag gjort i ordning en ”laddstation” åt bilen, så de kunde få energi till återresan.

IMG_2897

Fordonet visade sig vara högteknologiskt värre. När strömsladden var inkopplad fick jag nöjet att sitta i förarsätet. Trampa på bromsen föreslog sonen. Då ställde ratt och stol in sig i de förutbestämda mått som bilägaren besitter. Dessutom trodde bilen att jag ville köra iväg så den sa bryskt till att huven inte var stängd. Då ”motorhuven” stängts påpekade bilen att en laddsladd var inkopplad och hindrade ivägkörning. När fordonet slutligen övertygats om att ingen tänkte köra iväg, stängdes kringutrustning och fläktar av och dörrarna låstes. När jag råkade komma för nära sidan på bilen upplyste den om att jag blev videofilmad. Tre kameror på varje sida, en ovanför vindrutan och backkameran utgör 8 stycken vaksamma ögon. Denna bil är helt eldriven och har två elmotorer, för fram- och bakaxel. Accelerationen från 0 till 100 är fyra brutala sekunder. Eftersom intet hörs när en elbil kommer är det noga med uppsikten i trafiken! Inför hemfärden kunde bilägaren titta på sin telefonapp och se hur mycket ström som laddats upp. Även kunde den artificiella intelligensen upplysa om vilka laddstationer som var lämpliga att besöka på hemvägen, hur mycket energi som då fanns kvar och om det skulle räcka hem. Körningen innebär ett nytt sätt vad gäller planering. Vidare kunde inställningen av ratt och förarsäte genom appen måttanpassas till ägarens tjej som brukar köra ibland. Batteriernas (litium/jon) tyngd gör att de gärna placeras lågt för god viktfördelning. Å andra sidan behövs inget utrymme för bensintank eller förbränningsmotor. Avgasrör, kardanaxel, växellåda, koppling eller insprutningssystem behövs heller inte. Elbilarna är säkert ett duktigt steg framåt, inte minst miljömässigt. De elbilar som susade fram för hundra år sedan hade otillräcklig batterikapacitet och kunde naturligtvis inte mäta sig med dagens underverk.

Är då plötsligt vår gamla, (18 år) trotjänare passé? Nej den får nog surra med sin gamla bensinmotor till vår tids ände. Den är robust och pålitlig, har aldrig några bekymmer med bilprovningens granskning så den har varit till stor glädje och nyttighet.

Kommentarer

  1. bebebebe

    <Kul med Ditt besök hos framtiden! Att bli filmstjäsrna varje gång Du passerar bilen verkar fascinerande men uj vad det måste bli jobbigt när trotjänaren nu skall användas och Du helt manuellt skall tvingas ställa in körställning! Det blir allt ett företag att utnyttja sin trotjänare i framtiden ! Men Du slipper kanske då att ransonera på TVtittandet för att ha kvar laddström till batteriet!. Och kanske även ransonera på datoranvändningen!

Kommentera

© 2013 Silvergenerationen