Om "PaulThomas"

Jag är en händig man. Gillar att renovera hus. Efter en 25-årig grafikerbana blev jag plötsligt trappsnickare. Därefter jobbade jag som diamantslipare, metallarbetare, informatör, vaktmästare och kvalitetskontrollant. Men egentligen är jag ju tecknare sen barnsben. På tal om barnsben, har barnbarn som är nåt alldeles extra! Har haft (och renoverat) gårdar och fritidshus i Småland, Gästrikland och nu Hälsingland. När arbetsmarknaden inte längre efterfrågade mina tjänster dunsade DEN STORA FRIHETEN över mig. När jag i mitt anletes svett bygger hus, väggar och golv, arbetar jag med äldre beprövad teknik för att skapa sparsmakad trevnad.

Byta sensor

Skrevs 2018-04-04, 15:15 av PaulThomas

Plötsligen började den gula varningslampan lysa. (Röda varningslampor lär vara av mer allvarlig karaktär.) Men den gula kan också kännas som ett avvaktande hot. Bilprovningens kontrollanter visar tydligen intresse för den gula motorlampan. Den kan tyckas irritera ganska uppkäftigt på instrumentbrädan. Instruktionsboken uppmanar till omedelbar kontroll av en auktoriserad verkstad.

Då jag, en fattig 77-årig pensionär inte äger någon auktoriserad verkstad lät jag en kompis med lämplig analysutrustning kolla felindikatorerna. Moderna bilar har ett uttag där informationen kan plockas ut med ett datorprogram. Kompisen hade även programmet i sin mobiltelefon. Genast talade bilen om vilket nummer felet är utrustat med. En sensor behövde bytas.

Moderna bilar har en mängd sensorer. Dessa känner av allt möjligt. Till exempel luftmängden som går in i motorn. Även luftmängden som lämnar motorn. Dessa värden jämförs och avgör bränsle/luftblandningen. Vid 1 på skissen sitter sensorn för insprutande luften, vid 2 mäts den utblåsande luften. Den aktuella sensorn (vid 2) rengjorde jag och blåste i dess hål men förgäves.

sensor

Det blev till att köpa ny för 2.555 kronor. Expediten påpekade att den innehåller guld, därav priset. Nästkommande dag efter någon mils körning slocknade den gula varningslampan! Äntligen har motorn fattat att jag har fixat felet. Den ganska enkla operationen hade lyckats, var inte svårare än att byta tändstift, vilket sensorn faktiskt utseendemässigt påminner om. De här tingestarna ersätter det gamla systemet med förgasare, vilka inte finns längre.

Så nu kan jag fortsätta med reparationen av hustruns sparkstötting som behöver flertalet nya delar. De flesta har jag sågat till.

Kommentarer

  1. bebebebe

    Gratulerar till att framgångsrikt ha undvikt en sannolikt mycket dyrare verkstadsreparation! Själv hade jag några gullampsincidenter på min gamla Saab där verkstadsavläsning av fel indikerade krav på byte av sensorer av olika slag. Dock visade det sig, att felindikeringarna försvann efter en tid- Så det finns tydligen felindikeringar som har inbyggd självläkning.

Kommentera

© 2013 Silvergenerationen