Om "Hyperbore"

Det som jag skriver här kommer sannolikt att bli en "spegling" av min blogg på SPF Seniorerna Faluns webbplats http://www.spf.se/content.asp?nodeid=80344.

Gamla bilar

Skrevs 2015-05-02, 21:57 av Hyperbore

Häromdagen redovisades i nyheterna ett förslag att återinföra den skrotningspremie för gamla bilar, som fanns för ett antal år sedan. Bakgrunden var en analys från Trafikverket som visade att bilar som är äldre än 10 år är väsentligt mindre säkra att åka i än vad nyare bilar är. Om man skrotade äldre bilar skulle ett stort antal människor slippa att dödas eller bli svårt skadade i trafikolyckor. Orsaken handlade visst mest om ABS och mera krock-kuddar.

Jag litar fullständigt på Trafikverket och dess olycksanalytiker när det gäller detta (skam annars, jag som själv har arbetat hela mitt yrkesverksamma liv på Trafikverkets föregångare Vägverket!). Men redovisningen fick mig att börja fundera.

Även om dagens bilar verkligen är mycket säkrare än de som tillverkades för 10-20 år sedan så ”känns” det inte så om man bara tittar på dem. Med det menar jag att dagens bilar inte ser så annorlunda ut än de som tillverkades för 20 år sedan. Går man 60 år tillbaka i tiden, när jag växte upp på 1950-talet, var det en mycket större skillnad utseendemässigt mellan nya bilar och 20 år gamla.

Titta på en Volvo 850, som tillverkades 1991-1997 (och sedan levde vidare till 2000 som S70), när man ser en sådan ser den ju inte alls särskilt ”gammeldags” ut.

Om jag i stället jämför en Volvo Amazon från 1955 med en 20 år äldre Volvo, då är det verkligen skillnad. Så här såg Amazonen ut:

Om jag jämför den med en Volvo PV 659 från 1935 så är det en himmelsvid skillnad utseendemässigt, tycker jag:

Nu kanske någon kännare av gamla Volvo-modeller tycker att jag gör en orättvis jämförelse, Amazonen var ju ny 1955 medan PV659 egentligen bara var en ansiktlyftning av PV651 som kom redan 1929. Därför kommer här en bild på den 1935 nya Volvo Carioca:

Visst ser den väldigt mycket modernare ut än PV659 – men ändå väldigt gammeldags i jämförelse med Amazonen.

Och inte blir skillnaden mindre om man gör motsvarande jämförelse mellan amerikanska Fordar, 1935 års modell…

…och en ”Kromvicka” från 1955:

Samtidigt kan jag ju konstatera att 1955 fanns det inte så många bilar som var 20 år gamla. Det berodde väl på två saker, dels att det 1935 inte tillverkades och såldes så många bilar och dels på att de kanske inte höll i 20 år.

 

Kommentarer

  1. StinhStinh

    Största greppet för säkrare trafik skedde i och med bilprovningens införande 1963. Nästa steg var högertrafikomläggningen 1967.
    Sedan har det skett en ändring i attityden till lagar och regler till förmån för mera individuellt handlande i trafiken. Trafikförordningens 2 kapitel 1§ om omsorg, varsamhet och hänsyn, verkar ofta helt bortglömt.
    Hur allt mer elektrifierade förlåtande system i bilarna ska rädda ansvarslösa förare har jag svårt att förstå. Dessutom börjar datorsystemens fel uppträda som nättroll och datorspöken. I senaste numret av ”Vi bilägare” s långtidstester hade man bilar som startade men vägrade köra iväg. Bilar som på eget bevåg öppnade bakluckan på parkeringen. En bil som larmade att det inte fanns släpvagn tillkopplad.
    Jag har hört flera liknande exempel och befarar att allvarligare tillbud med åldrad elektronik i modernare bilar kan inträffa.

Kommentera

© 2013 Silvergenerationen