« Tillbaka till diskussionsarkivet

Diskussionsämne: Pris 99:90

Skrevs 2013-08-28, 22:20 av BirgittaM

Ett i-landsproblem förvisso, men jag kan inte låta bli att bli förvånad att butikerna fortsätter att prissätta varor med ören. Ören finns ju inte längre.
Nästan litet komiskt ser det ut i den annars väldigt väldesignade broschyr jag fått i brevlådan från en välkänd handelsträdgård. Där kostar samtliga varor 29:90,19:90, 39:90 osv, med undantag av en vara som kostar 9:98 och en dyrare vara som kostar 199 kronor jämt. Så här är det väldigt ofta i butiker och min undran är: tycker man verkligen att en vara är billigare då den kostar 29:90 än om den skulle kosta 30 kronor jämt? För det är ju vad den verkligen kostar! Kan det verkligen locka människor att köpa, för det måste väl vara syftet?

Svar

1. TatluserTatluser

Ja man kan fundera, även jag har tänkt på örena ibland, men handlar man t.ex. trettio varor på en gång så kan de bli någon krona mindre. Det kan fylla på den där ”en procent” i rabatt som man får på Konsum, på ICA märks det väl inte för där får man ju fem procent.

2. DidaniaDidania

Jag har också undrat – men numera, när jag har Coop Med Mera-kort avrundas slutsumman automatisk uppåt till närmsta hela krona. Landar slutsumman på kronan jämnt avrundas beloppet uppåt till närmsta högre krona.
    Pengarna går till Vi-skogen och Kooperation utan gränser (som numera kallas WeEffect).
    2012 genererade örena från Bistånd på köpet till över 440.000 per månad.

Ett bra sätt att bidra med en droppe i havet – utan att jag faktisk känner av det!

3. bebebebe

Örena påminner oss om att affärend syfte är att sälja. Inte att tillfredsställa behov. Bra med en varningsflagg i form av nior!

4. antikantik

Det är en galenskap. Jag blir förtörnad av affärernas sätt att odugligförklara konsumenten. Jag brukar oftast påtala förhållandet men möts för det mesta bara av ett svarsleende. Jag vet dock en skoaffär som konsekvent saluför med jämna belopp. Det hedrar dem och de känns pålitligare.

5. brickanbrickan

Har i flera år retat mig på betalningssystemet.
    Skulle tro att affären skulle sälja även om varan kostade
    10 öre mer än nuvarande prissättning.

Skriv ett inlägg i tråden

© 2013 Silvergenerationen