« Tillbaka till diskussionsarkivet

Diskussionsämne: Hasard med nuvarande och framtida pensioner

Skrevs 2015-06-01, 15:04 av dagmars15

Socialdemokraterna på sin kongress beslutade att bygga ut halvmiljon bostäder. Det skulle inte vara problem med det. Men som finansiering föreslår de att använda pengarna från AP-fonderna alltså pensionsfonderna som ska fungera som buffert. Visserligen bostäder behövs men jag anser att det existerar ett bättre sätt att investera AP-fonder och ha avkastning.

Vilken avkastning ger nya bostäder när hyrorna är reglerade? Det skulle måste bli marknadshyror i dessa lägenheter men då blir det marknadshyror i hela landet. En katastrof för många.

Bostadsbyggande ska finansieras med höjd skatt för höginkomsttagare, med införande av fastighetsskatt, förmögenhetskatt, avskaffande av jobbavdraget mm. Varför skulle pensionärerna betala allt?

Socialdemokraterna hela tiden hackar på pensionärerna, först var de höjning av avgift för hemtjänsten och nu vill de igen plocka bort pengar från AP-fonderna från vilka de tog ut i slutet av 1990-talet redan 258 miljarder kr. Att höja garantipension och pensionerna överhuvudtaget det talar de inte om alls. Det finns inte pengar för det.

Svar

  1. vetgirigvetgirig

    Löfven förordade härom dagen åderlåtning av pensionsfonder för att rusta upp spårnätet, och för att dessutom bygga höghastighetståg. Detta för att knyta samman våra storstäder.

    Stor vinst för ett fåtal i nutid och en ännu större förlust för ett stort flertal i framtiden eftersom fonderna aldrig kommer att återställas.

  2. Hyperbore

    Att bygga nya järnvägar för höghastighetståg kan vara en jättebra investering om man har två städer med vardera 10 miljoner invånare på 20 mils avstånd från varandra. Som de har i Japan.

  3. vetgirigvetgirig

    Om nu en generation spar i pensionsfonder för att få en dräglig pension på gamla dagar, och de fonderna blir länsade och ej återställda som lovats. Blir det då inte synd om den väldigt stora mängd människor som sparat ihop dessa fonder?

    Det var andemeningen i min kommentar.

  4. bebebebe

    Jag tror att säkra järnvägsförbindelser inkluderande effektiv slutdistribution är väsentligt för svensk industri. En kraftig förbättring och eventuellt spårkompletterat basnät för det befintliga järnvägsnätet tror jag skulle vara bättre för landet (och pensionsfonderna) än ett nät för nya snabbare förbindelser.

  5. vetgirigvetgirig

    Det år klart att spåren ska hållas intakta, men höghastighetståg som ställer orimliga krav och kostnader på spåren är onödigt. Det går tillräckligt fort redan. Det kan väl inte vara meningen att man ska bo i Stockholm och arbeta i Göteborg???

  6. Lasse-MajaLasse-Maja

    Det är många som pendlar mellan Göteborg och Stockholm både med flyg och tåg. Höghastighetståg är ett mycket bättre alternativ än det miljöförstörande flyget! Vet girig Du bör kanske kolla hur det ser ut i verkligheten med pendling mellan våra största städer!

  7. dagmars15 Inläggsförfattare

    Hur som helst är satsningarna behövda för samhället ska de inte betalas med pengar från AP-fonderna. Då ska betala alla, inte bara pensionärerna. De föreslagna finansieringar är plundring av AP-fonderna.

  8. vetgirigvetgirig

    Ja det kan hända, men det fåtalet är väl att betrakta som marginellt. Det kan väl inte vara så att den lilla gruppen ska vara avgörande för stadsekonomin???
    Om Du ändå tog bort Din sista mening i Din kommentar som antyder att det endast är Du som vet något. På något sätt är Dina påståenden ”Övermaga”!

  9. vetgirigvetgirig

    Ja och det bevisar att tesen om småskalighet är rätt om vi människor ska överleva ännu ett tag på Jorden. Det går inte att leva som vi lär mycket längre, för då blir vi som art snart utplånade.
    Du ser, så gott som hela världen har blivit anarkistisk. Olika falanger inom samma religion torterar ihjäl varandra eller skär halsen av varandra och det med ett glatt hjärta. Och forskarna lever i tron att kunna tillverka konstgjort kött för att mätta den trots allt ökande befolkningen.

    Har jag kommit alldeles för långt från inläggsämnet nu????????

  10. Jalle

    Konstgjort kött är ingen lösning för att mätta en ökande befolkning, vi äter redan nu alldeles för mycket kött. Det är inte bra vare sig för djuren eller naturen och minst för oss själva. Men kanske kommer befolkningsökningen att lösa sig med ökande av resistenta bakterier, naturen brukar ju förr eller senare komma i balans av sig själv.

  11. vetgirigvetgirig

    Visst kan naturen återställa sig! Men kanske då med nya livsbetingelser, som passar en helt annan intelligent art.
    Vad säger Du om det Jalle?

  12. Jalle

    ”En annan intelligent art” säger du vetgirig, tycker du det är så intelligent att såga av den gren vi sitter på? Men kanske en art som förstår att leva med naturen istället för mot den.

  13. Lurifax

    Så ansvarslösa är sossarna som innan valen lovar guld och gröna skogar som värnar om de äldre och svaga i samhället, bara för att få gråsossarna till valurnorna. Dagen efter valet är dom inte vatten värda.
    SD värnar om sitt eget folk i sitt eget land inklusive de äldre, därför röstar jag hädanefter på SD.
    Skulle vi pensionärer kräva nyval så skulle de flesta svenskar rösta på SD. Det vet tönten Lövfen om därför gör han som Putin och Lukatjenka i Vitryssland använder sig av samma diktaturfasoner som dom. Läser ni tidningarna så ser ni hur de flesta svenskar kräver nyval. Nu.

    Det är Putin, Lukatjenka och Lövfen som bestämmer vad folk skall få göra och när och om dom skall få rösta. Ser Putin, Lukatjenka och Lövfen att dom riskerar att förlora makten vid ett eventuellt nyval så förbjuds nyvalen. Så enkelt är det i diktaturländer, men det vet Lövfen att 60 procent av gråsossarna inte begriper, så det är en riskfri hantering han ägnar sig åt.

  14. Lurifax

    I U-Landet Sverige är snart Stockholm den enda huvudstaden i EU som inte har en ringled runt huvudstaden. Stockholm som består av flera öar borde vara den första huvudstaden med minst en ringled.
    Den saknade delen av ringleden, den från förlängningen av Norra Länken på Gärdet under vattnet till kaffebacken på Värmdöleden kommer inte vara färdig förrän om 15-20 år. Då har Oslo, Köpenhamn och Bangladesh redan sina ringleder.

    Bromma Flygplats behöver inte rivas för att ge plats åt bostäder. Det finns massor av byggbara områden kring Bromma man kan bygga på.

    London har minst fem flygplatser i förorter till London som tar hand om inrikesflyget.

    Bromma Flygplats ligger inte inne i Stockholm utan i en förort en halvmil utanför huvudstaden.
    Idag tar det folk som måste till Stockholm för viktiga möten, runt en timme till Bromma flygplats.
    Renoverar man upp Bromma Flygplats och bygger en tunnelbana direkt in till Stockholms Central som tar resenärerna 5-7 minuter, så kan Arlandatåget som ägs av riskkapitalister slänga sig i väggen, när det gäller restid.

    Snabbtåget mellan Göteborg till Stockholm tvingas stanna vid Skavsta Flygplats för att ta upp resenärer som förlänger restiden till över 2 timmar som innebär att ingen tar tåget som alternativ till flyget som då lär ta en timme.

    Ett av U-Landet Sveriges mest pinsamma fiaskon är tågnätet som spårar ur stup i kvarten som förlamar infrastrukturen och ödelägger landsbygden och får resenärer att välja andra färdmedel, i den mån de finns.

    Snabbtågen som politikerna försöker locka väljare med, kostar 100 tals miljarder och snabbheten lär stanna vid 15 minuter.

    Svenska skolungar har de senaste tio åren varit de sämst utbildade i EU.

Skriv ett inlägg i tråden

© 2013 Silvergenerationen