De senaste diskussionsämnena

Slumpad diskussion

Bensin eller diesel?

Skrevs 2007-11-27, 10:52 av Leif

Processen med att byta bil har börjat. Det blir Volvo eller Saab beroende på vem som kan ge mest för pengarna. Det är inte det som är problemet.
Om jag spontant hade köpt en ny bil för några månader sedan hade det blivit en diesel – av två skäl: Dels kör jag tillräckligt långt för att det skulle vara lönt eller i varje fall så lå långt att skillnaden blir liten, dels av miljöskäl – dvs. ca 30 % mindre koldioxid.
Nu är jag inte så säker längre. Priset på dieseln har ökat och ligger nu i samma klass som bensinen vilket försämrar ekonomin och jag tycker att man tar ut alleles för mycket från tillverkarna för att det just är en diesel. Den ökande efterfrågan på dieselbilar tycks ha påverkat priset. Sedan verkar det som om man håller igen på prisutvecklingen av bensinbilar, vilket förbättrar den ekonomin.

Vad är det som driver upp priset på diesel i Sverige? Att världsmarknadspriset är en viktig faktor är självklart men diesel bör vara billigare eftersom den är billigare att framställa. Är det inhemsk efterfrågan eller är det en global efetrfrågan på diesel som gör tillgången knapp och driver priset av det skälet? Kan det kanske t.o.m. bli så att bensinpriset blir lägre än priset för dieseln?
Någon som kan hjälpa mig att reda ut problematiken?
Leif

Svar

  1. Gick i våras över från mer än 40-årigt innehav av bensindrivna bilar till diesel. Prisskillnaden var då ca 2 kr/liter till dieselns fördel, så ur en rent drifsekonomisk synvinkel var beslutet inte svårt. Enligt alla förståsigpåare, d v s motortidningar och –skribenter, var den högre skatten och det högre inköpspriset intjänad redan vid ca 1.200 mils årlig körning.

    I dag är skillnaden mellan bensin- och dieselpriset närmast obefintligt, din förmodan att dieseln snart är dyrare än bensinen är inte alls otänkbar, det är ju så oligopolmarknader fungerar. Och då blir knappast priset en avgörande faktor för att välja en diesel. Snarast i så fall till dieselns nackdel, trots ”skatterabatt” blir den sannolikt dyrare att inneha.

    Men det är faktiskt roligt med en diesel. Vår bil har en 170 hk´s turbomotor och jag lovar att den är mycket mera accerelationssnabb än den förra bilens 150 hk´s bensinturbo. Och det betyder mycket när man på våra dåliga länsvägar skall förbi bussar, långtradare, för att inte tala om alla husvagnar under sommarhalvåret.

    Dessutom, när man ligger med full packning på motorväg, som vanligt i 110 km/tim + matmoms, och ser att bränsleförbrukningen pendlar mellan 5,6 – 5,8 liter per 10 mil, då njuter man.

    Visst, något högre motorljud på låga varv, men när man kommer upp i fart är det ju oftare däckens oväsen mot vägbanan som är störande ( särskilt om man kör en Volvo), motorljudet märks inte, inte ens från dieseln.

    Så strunta i att sia om framtiden, köp bil efter komfort, säkerhet och smak, efterklokheten är lätt att rationalisera bort. Men du – varför inte vara en politikernas ögontjänare och satsa på det av opportunister så lovordade, men vansinniga, alternativet etanol. Då kanske du t o m en dag i stället för en prick i körkortet får en liten stjärna.

  2. Leif Inläggsförfattare

    Tack Ragnar!
    Jag har svårt att leva upp till att bli en politikernas ögontjänare. Etanol tror jag inte alls på – på gränsen till hokus pokus.Istället ligger jag f.n. nära ett förnyat förtroende för bensinbilen, inte minst av det skälet att jag tycker det är skandal av våra politiker att inte förstärka stödet för dieseln. Om man från regeringen var det minsta intresserad av mindre koldioxid från trafiken vore en övergång till diesel det mest verkningsfulla medlet med ca 30 % mindre utsläpp av CO2. Istället höjer man skatten på diesel!Om man sedan därtill lägger oljebolagens förmodade prisfilosofi om prissättning efter tillgång och efterfrågan, ja då blir det nog en ny bensinare. Åtminstone är det så mina tankar går idag. Det kanske finns fler argument? Än har jag inte bestämt mig definitivt.
    Leif

  3. Leif Inläggsförfattare

    Nu har dieselpriset passerat priset för bensin! Vad jag vet har detta aldrig tidigare inträffat. Idag den 30 november kostade 95 oktanig bensin ”bara” 11,99 kr medan man fick lägga upp 12,09 kr. för dieseln. Jag undrar fortfarande varför.
    Leif

  4. Du Leif!
    Just återkommen från Blekinge.
    Sakläge: Dieseln, till taket fylld i bagageutrymmet med bl a både rådjurs- och älgstekar, djupfrysta. ( För hälsovårdsnämnden: Det finns elurtag för fryslådan i bagageutrymmet).
    Bemanning 2 pers.
    Dubbade vinterdäck på ren asfalt = extra bränsleförbrukning ca 5-10%.
    Total körsträcka 581 km. varav ca 60 % på motorväg.
    Restid, inkl 20 minuters kiss-stopp, 6 tim 04 min.
    Bränsleåtgång 5,7 lit/ 100 km.

    Så tänk dig för innan du spolar dieseln.

    PS. Jag betalade 11,84 för dieseln i Ronneby, 10 öre billigare än 95-oktanig (Enda platsen mellan Stockholm och Ronneby där diseseln den dagen var billigare än 95-oktanig.”Skråar har tur” säger ordsstävet.) Men visst: Våra besinbolag utnyttjar verkligen sitt oligopol, dvs: ”Låt oss gemensamt pressa våra kunder till det yttersta, de är till för oss, inte vi för dem. Kunderna har ju inget verkligt alternativ, det har ju vi med statens hjälp sett till”. DS

Skriv ett inlägg i tråden

© 2013 Silvergenerationen